Discovery Communications maakt ‘Project C.A.T.’ bekend: conserving acres for tigers

Corporate

In samenwerking met het Wereldnatuurfonds gaat Discovery een tijgerreservaat van ongeveer 400.000 hectare in India en Bhutan financieren en beheren.

Discovery Communications maakt ‘Project C.A.T.’ bekend: conserving acres for tigers

San Francisco – Discovery Communications heeft deze week bekendgemaakt een historische partnerschap te zijn aangegaan met het Wereldnatuurfonds (WNF). Via deze partnerschap gaat Discovery een beschermde habitat van circa 400.000 hectare in India en Bhutan financieren en helpen instandhouden om de populatie wilde tijgers te beschermen en te laten groeien. 

“De wereldwijde beweging voor de bescherming van de tijgers is 400.000 hectare sterker geworden”, aldus David Zaslav, president en CEO van Discovery Communications, die de bekendmaking deze week deed. “Discovery is een bedrijf met een boodschap. De afgelopen 30 jaar zijn onze camera’s in elke uithoek van de wereld geweest, van PLANET EARTH tot RACING EXTINCTION, en hebben met hun geïnspireerde documentaires kijkers een beeld gegeven van de schoonheid en de grootsheid van onze planeet. Helaas hebben onze camera’s ook een onthutsende werkelijkheid in beeld gebracht, namelijk die van de kwetsbaarheid van een groot deel van de aarde en de dierenwereld. Daarom zetten we nu een belangrijke stap verder, achter de lens, om een van onze meest iconische en beschermde soorten te hulp te komen. Wij zullen niet toestaan dat deze schitterende dieren van de wereld verdwijnen. We richten de schijnwerpers op deze onontkoombare kwestie en geven die via onze merken en platforms wereldwijd ruime aandacht met als doel de populatie wilde tijgers in 2022 verdubbeld te zien.”

Alleen al in de afgelopen eeuw is de populatie wilde tijgers met maar liefst 96 procent gekelderd tot minder dan 4000 exemplaren door het verlies van habitat en wijdverbreide stroperspraktijken. Als tijgerpopulaties ruimschoots de ruimte en voldoende prooidieren krijgen en gevrijwaard worden van stropers, kunnen ze zich herstellen.

Dankzij het sponsorschap van Discovery van dit grensoverschrijdende landschap, waarvoor het Wereldnatuurfonds samen met de regeringen van India en Bhutan als natuurbehoudpartner optreedt, kunnen parkwachters de gezondheid en andere belangrijke wetenschappelijke data over de tijgers beter in kaart brengen, meer antistroperijmaatregelen nemen, en terreinen en wildgangen onderhouden voor de mobiliteit van alle wilde dieren.

De inspanning om het aantal tijgers te verdubbelen – een soort aan de top van de voedselpiramide – zal andere beschermde diersoorten ten goede komen en zal een gezond ecosysteem in een gebied van 400.000 hectare bevorderen. Kijk voor meer informatie over Project C.A.T. op discovery.com/projectCAT.

Naast sponsorship van de habitat zal Discovery zijn formidabele creatieve vermogens en ongeëvenaarde mondiale multiplatformnetwerk van kanalen, waarmee het 3 miljard kijkers over de hele wereld bereikt, inzetten ter ondersteuning van het Tx2 project van het WNF, een project dat in 2010 van start is gegaan en gericht is op verdubbeling van de populatie wilde tijgers in de wereld in het jaar 2022, het volgende Jaar van de Tijger.

Discovery gaat zelf mededelingen van de overheid creëren en programma’s laten maken die verband houden met Project C.A.T., teneinde de bewustwording te bevorderen en kijkers uit de hele wereld aan te sporen, actie te ondernemen ter ondersteuning van de wilde tijgers.

Om de eigen betrokkenheid te onderstrepen, heeft Discovery opdracht gegeven tot een nieuwe documentaire over tijgers van Orlando von Einsiedels Grain Media, de voor een Oscar genomineerde makers van VIRUNGA. Deze documentaire zal in 2018 over de hele wereld via de netwerken van Discovery worden uitgezonden.

Tot de inspanningen van het WNF behoren het beheren van extra tijgerreservaten in alle 13 landen met zulke reservaten, via grondige wetenschappelijke analyse en het volgen van tijgers en hun prooien, alsmede het ijveren voor en kweken van besef van tijgerbehoud en het elimineren van de illegale wereldwijde handel in wildproducten.

“Voor het eerst sinds een eeuw nemen de tijgerpopulaties weer toe”, aldus Carter Roberts, president en CEO van het Wereldnatuurfonds (WNF). “De aantallen weerspiegelen de buitengewone inzet van regionale leiders en vooraanstaande filantropen om de populatie wilde tijgers te verdubbelen. We hebben echter een nog grotere beweging nodig om deze doelen te realiseren. De inzet van Discovery voor wildbehoud en het indrukwekkende bereik van het bedrijf zal anderen zeker inspireren om zich achter de zaak te scharen.”

Al 30 jaar legt Discovery de wonderen van de natuur en de dierenwereld vast in non-fictieamusement en documentaires. Tegenwoordig speelt de teloorgang van het milieu een belangrijke rol bij veel van die projecten:

  • ICEBERG ALLEY, het eerste programma dat Discovery Channel in 1985 uitzond over de ijzige wateren van de Noord-Atlantische Oceaan, heeft nu als nieuw accent het verdwijnen van biljoenen tonnen ijs van de ijskap van Groenland. In 2008 kwamen ijsberen op de lijst met bedreigde diersoorten te staan door het kleiner worden van de ijskap.
  • De veelbekeken serie THE CROCODILE HUNTER van Animal Planet, die Steve Irwin volgde op zijn omzwervingen door het dierenrijk van de Australische wildernis, veelal onder water, richt de aandacht op een slinkend Great Barrier Reef, waarvan de helft van het koraal al verloren is gegaan.
  • SHARK WEEK, de iconische week die bij Discovery Channel om haaien draait, gaat nu over de illegale moord op maar liefst 75 miljoen haaien per jaar, voornamelijk vanwege de vraag naar haaievinnensoep. Dit jaar heeft Discovery in samenwerking met partner Oceana kijkers aangemoedigd om hun wetgevers brieven te sturen ter ondersteuning van de Shark Fin Trade Elimination Act, wetgeving om de koop en verkoop van haaievinnenproducten in de VS te verbieden.
  • RACING EXTINCTION, dat afgelopen december in meer dan 220 landen en gebieden 24 uur lang werd uitgezonden, gaf een breed en meeslepend inzicht in de problematiek van bedreigde diersoorten en zette kijkers aan tot actie om uitsterven en klimaatverandering tegen te gaan.

Recentelijk hebben Discovery en de U.S. Wildlife Trafficking Alliance in samenwerking met de U.S. Fish and Wildlife Service een mededeling van overheidswege opgesteld en uitgezonden, die was ingesproken door acteur Edward Norton en waarin wordt opgeroepen om de illegale handel en aankoop van dierlijke producten over de hele wereld aan te pakken. Deze mededeling wordt momenteel uitgezonden in de VS en Afrika, en zal binnenkort ook via de netwerken van Discovery in Azië te zien zijn.

Proximus zet mogelijk zenders Discovery Channel, TLC en Animal Planet op zwart

Corporate

Nederlandse editie Say Yes To The Dress breekt records

Corporate