The Global leader in real life entertainment

Over ons

Wie zijn wij?

Grootste mediamerk ter wereld

Hi. Wij zijn Discovery Benelux, maar zeg maar Discovery. Je kent ons ongetwijfeld van de Olympische Spelen op Eurosport en de populaire Discovery-programma’s, als Deadliest Catch en Salvage Hunters. Maar natuurlijk ook van TLC-programma’s als, Say Yes To The Dress en Cake Boss én die spannende moordzaken op ID.

Maar we zijn nog veel meer. Want wist je dat we daarnaast ook nog de zenders Animal Planet, Discovery Science, Eurosport 2 en Discovery World van inspirerende programma’s voorzien? Bekijk hier ons hele portfolio aan merken.

Dat doen we allemaal vanaf de culturele hotspot aan de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Met een gedreven team van meer dan 40 media professionals. Want we mogen dan wel onderdeel zijn van het wereldwijde Discovery (goed voor 3 miljard kijkers in meer dan 220 landen en gebieden!) onze focus in Amsterdam is toch vooral gericht op de kijker in Nederland, België en Luxemburg.

Dat is ook terug te zien in de lokale producties als De Haven van Rotterdam, Say Yes To The Dress Benelux en de hilarische reeks over het leven van Louisa en Rosanna. Programma’s waar we trots op zijn en waarvan we er graag nog meer maken in de toekomst. Help jij mee?

Meer weten over ons? Lees hier verder over:
• onze (megacreatieve, vakinhoudelijke en leerzame) afdelingen
• onze medewerkers (lees hun inspirerende verhalen!)
• onze gezellige werkcultuur (en ja, we hebben een eigen boot)
• onze vacatures (want ook wij zijn altijd op zoek naar toptalent en leergierige stagiairs)

Management

Ons management bestaat uit tien MT-leden met aan het hoofd van het management team, VP Country Manager Alco De Jong. Een flink aantal inderdaad, maar dat komt omdat we alle afdelingen vertegenwoordigd willen hebben in het MT. Omdat elke afdeling even belangrijk is in onze organisatie.

Alco de Jong

Alco de Jong

VP country manager
Richard Benschop

Richard Benschop

Portfolio Development & Research Director
Mabelie Bruijns

Mabelie Bruijns

Director Corporate Communicatie & Public Affairs
Esther Flierman

Esther Flierman

HR Business Partner
Sven Herpers

Sven Herpers

Director Finance
Tatiana Lagewaard

Tatiana Lagewaard

Director Content & Programming
Maarten van Oeveren

Maarten van Oeveren

Director Affiliate Sales
Gijs Poortman

Gijs Poortman

Head of Eurosport & Product Development
Max Schoorl

Max Schoorl

Director Commercial Development
Bart ten Tije

Bart ten Tije

Director Portfolio Promotions

Afdelingen

Content & Programming

Discovery Benelux heeft zijn eigen contentstrategie. Dat betekent dat wij onze eigen selectie maken uit de programma’s die we van de VS krijgen en daarnaast ook zelf programma’s aankopen en lokaal produceren. De zorg voor deze content valt onder de verantwoordelijkheid van het Content & Programming Team. De afdeling bestaat uit vier expertises:

  • Programming zorgt ervoor dat de programma’s de juiste plek en het juiste tijdstip op het juiste platform krijgen.
  • Acquisitie vult de content die wij uit de VS ontvangen aan met aangekochte shows vanuit de hele wereld.
  • Lokale Producties draagt de zorg voor de programma’s die wij in de Benelux produceren, om onze zenders nog meer lokale relevantie te geven.
  • Mediaplanning zorgt ervoor dat onze kijker precies weet waar en wanneer deze programma’s te zien zijn.

Consumer & Promotions

Het Consumer & Promotions Team is verantwoordelijk voor de vormgeving van de zender en voor de promoties van de merken en programma’s. Het team is opgebouwd uit verschillende expertises, waaronder marketing, PR en een inhouse creative agency.

Het marketing- en PR-team stelt de promotieplannen op en zet deze om in briefings voor onze inhouse creative agency. Zij bedenken vervolgens een concept en ontwikkelen de campagnes plus een veelheid aan creatieve ‘editorial’ content.

De campagnes worden uitgezet op de eigen kanalen van de merken, waaronder de tv- zenders, websites, nieuwsbrieven en de socialmedia-kanalen. Naast de eigen kanalen worden ook betaalde campagnemiddelen ingezet als het om grote campagnes gaat.

Een grote uitdaging voor het team is het brede en almaar veranderende medialandschap. Om de kijker te blijven vinden, bedenkt het team voortdurend campagnes via nieuwe kanalen en partnerships met nieuwe, creatieve invalshoeken.

Het inhouse creative agency is ook een ‘creative hub’ binnen het EMEA Pay TV team. Dat wil zeggen dat ze vanuit Amsterdam programma-campagnes ontwikkelen voor de hele regio (112 landen).

Eurosport

Voor het Eurosport team breken extra mooie jaren aan. Want van 2018 tot en met 2024 is de zender Home Of The Olympics, wat betekent dat Eurosport als enige zender álle olympische sportwedstrijden live en on-demand uitzendt. Echt alle. We hebben de winterspelen in PeyongChang net achter de rug en werken nu toe naar de zomerspelen van 2020 in Tokyo. Hoe cool is dat! Om ook zoveel mogelijk kijkers te krijgen voor de andere sporten (meer dan 100!) is het Eurosport Team voortdurend bezig met het bedenken van creatieve campagnes en slimme partnerships. De collega's verdelen hun tijd tussen hun vaste werkplek op het kantoor in Amsterdam en de redactie in Hilversum.

Research

Een belangrijke bron van informatie voor het analyseren van onze zenders en programma’s zijn natuurlijk de kijkcijfers. De afdeling Research is dagelijks bezig om met deze cijfers te begrijpen wat de kijker graag ziet en hoe de kijker zich gedraagt tijdens het tv-kijken. En om de kijkers van onze zenders nóg beter te begrijpen, maakt de Research afdeling (al sinds 2008) gebruik van haar eigen kijkerspanels, bestaande uit circa 40.000 betrokken kijkers van Discovery, TLC en Eurosport, in Nederland en Vlaanderen. Die geven hun mening over alles en nog wat, maar vooral over tv-kijken en onze programma’s. De inzichten die verzameld worden uit deze panels zijn zeer waardevol, omdat hiermee de kijkbeleving van onze zenders continu kan worden geoptimaliseerd. De Research afdeling analyseert ook alle online traffic naar onze websites en social media kanalen, om deze zo goed mogelijk te kunnen volgen en verbeteren. De afdeling zorgt ervoor dat de diverse teams binnen Discovery Benelux relevante data en inzichten aangereikt krijgen om strategische beslissingen te kunnen nemen.

Affiliate Sales

Het Affiliate Sales Team is verantwoordelijk voor de distributiestrategie en business development van de zenders van Discovery Benelux, waaronder Discovery, TLC en Eurosport. Naast het onderhandelen en afhandelen van de distributieovereenkomsten zorgen zij ervoor dat onze zenders- en content wordt aangeleverd bij onze businesspartners en begeleiden ze de marketingcampagnes bij diezelfde partners. Verder behartigen ze de zakelijke belangen van Discovery Benelux in de Nederlandse politiek op een verscheidenheid van public affair dossiers.

Ad Sales

Zowel onze merken als onze content lenen zich uitstekend voor adverteerders om gericht hun doelgroep te bereiken in een kwalitatieve omgeving. De afdeling Ad Sales houdt zich bezig met de commerciële strategie van de zenders en hoe dit zich het beste laat vertalen naar de salespartners. Hiervoor werken zij nauw samen met de saleshuizen die voor onze merken de advertentieruimte verkopen. Voor Nederland is dat BrandDeli (waar Discovery aandeelhouder van is) en voor Vlaanderen SBS Belgium.

Product Development & Digital Media

Het medialandschap verandert voortdurend. Inmiddels kijkt lang niet iedereen meer via de traditionele televisie naar onze programma’s. De afdeling Product Development & Digital houdt zich bezig met de vraag via welke non-lineaire kanalen Discovery de kijkers nog meer kan bereiken. Zodat zij ook op andere plekken de programma’s van onze zenders kunnen genieten. Deze afdeling is constant aan het kijken via welke digitale kanalen en platformen Discovery nieuwe doelgroepen kan bereiken en waar de behoefte van de (potentiële) kijker ligt. Hierbij worden alle digitale trends, technologische en innovatieve ontwikkelingen nauw gevolgd en wordt er samengewerkt met zowel de lokale, als internationale afdelingen.

Corporate

Onder Corporate verstaan we de afdelingen Finance, HR Office Management en Communicatie. De afdeling Finance is onder meer verantwoordelijk voor het beheren van alle inkomsten en uitgaven, commercial operations, lokale accounting support en de financiële resultaten. Samenwerken met andere afdelingen is cruciaal om budgetten op te stellen en strategische richting te geven voor de lange termijn. De afdeling HR & Office Management zorgt ervoor dat iedereen soepel zijn werk kan doen, waarbij ook gefocust wordt op de ontwikkeling en training van onze talenten. De afdeling verzorgt elke dag een gezonde lunch, regelt de gezellige bedrijfsuitjes en organiseert de borrels die de sfeer in het bedrijf versterken na een periode van hard werken. Ook zorgen ze voor het beheer van het kantoor, de nodige interne verhuizingen (een dynamisch mediabedrijf zit namelijk nooit stil) en de ontvangst van internationale collega’s. Binnen de afdeling Corporate is de Director Pers- en Communicatie verantwoordelijk voor de Public Affairs, corporate en interne communicatie, waarbij alle interne en externe stakeholders zo goed mogelijk worden geïnformeerd over het bedrijf Discovery Benelux en het portfolio van de merken.